Lufthansa Technik poinformowała, że grupa linii LATAM zostały pierwszą linią w obu Amerykach, która podpisała umowę na modyfikacje z wykorzystaniem opracowanej wspólnie z BASF technologii powierzchni AeroSHARK, zmniejszającej zużycie paliwa. LATAM Airlines Brazil zdecydowała się zmodyfikować całą swoją flotę boeingów 777-300ER za pomocą tej innowacyjnej folii.
W grudniu 2023 r. LATAM wyposażył swojego pierwszego boeinga B777-300ER w powłokę AeroSHARK w São Paulo, stając się pierwszą linią lotniczą spoza Lufthansa Group i w regionie obu Ameryk, która przyjęła to innowacyjne rozwiązanie. Od tego czasu latynoamerykańskie linie testują technologię skóry rekina w codziennych operacjach. Biorąc pod uwagę sprawdzone wyniki, LATAM zdecydował się teraz zainstalować innowacyjną folię w czterech kolejnych samolotach B777 i tak pięć zmodyfikowanych przez samolotów obsługiwanych przez spółkę zależną LATAM Airlines Brazil wkrótce będzie latać z powłoką AeroSHARK.
- Nasza strategia modernizacji floty jest kamieniem węgielnym naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i naszej wizji osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. Nadal koncentrujemy się na innowacjach i wdrażaniu najnowocześniejszych technologii, zapewniając, że nasza flota ewoluuje zgodnie z naszymi celami środowiskowymi - powiedział Sebastián Acuto, dyrektor ds. floty i projektów w LATAM Airlines Group.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji
B777F potrzeba około 800 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco mniej od
B777-200ER, ale sporo mniej niż w przypadku
boeinga B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzebne było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.
W przypadku pięciu B777-300ER należących do LATAM Airlines Brazil przełoży się to na oczekiwane roczne oszczędności do 2 tys. ton metrycznych nafty i 6 tys. ton metrycznych emisji CO2. Odpowiada to około 28 regularnym lotom B777 z São Paulo do Miami.
- Decyzja LATAM po raz kolejny potwierdza, że AeroSHARK działa. To jeszcze bardziej zachęca nas do wykorzystania naszych umiejętności inżynieryjnych i innowacyjności, aby przyczynić się do rozwoju lotnictwa o niższej emisji CO2. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z większą liczbą klientów na całym świecie i zastosowanie naszej oszczędzającej paliwo technologii AeroSHARK w jeszcze większej liczbie samolotów - powiedział Robin Johansson, Senior Director Sales Latin America and Caribbean w Lufthansa Technik.
Lufthansa Technik posiada obecnie uzupełniające certyfikaty typu (STC) dla modyfikacji AeroSHARK dwóch typów boeingów 777, które są obecnie w pełnym wykorzystaniu w różnych liniach lotniczych na całym świecie. Oprócz pierwszego frachtowca ANA wyposażonego w „skórę rekina”, 21 samolotów lata już z AeroSHARK i stale rośnie.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.